انواع فروشگاه های اسپار
فروشگاه های اسپار بر اساس وسعت و اندازه و طیف محصولاتی که ارائه میکنند به چند دسته تقسیم میشوند و هر کدام برای رفع نیازهای مشتری و بازاری خاص طراحی شدهاند که مدیریت هر دسته به صورت جداگانه انجام میشود.
۱- اسپار
سوپر مارکت های اسپار، ستون اصلی مجموعه اسپار به حساب می آیند و با این استراتژی که در هر محله ای یک سوپرمارکت اسپار وجود داشته باشد، کار میکنند. این فروشگاه ها با وسعت ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متر جایگاه مهمی در خرید روزانه اهالی هر محله ای دارند.
۲- یورو اسپار
یورواسپار قالب بزرگتر فروشگاه های اسپار است که معمولا با وسعت ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر در دل پاساژ ها و مراکز تفریح قرار دارند. طیف محصولات غذایی و غیر غذایی در این فروشگاه ها گسترده است و گزینه مناسبی برای خرید آخر هفته مردم هستند. در آفریقا به این نوع فروشگاه ها سوپراسپار میگویند.
۳- اینتراسپار
اینتراسپار بزرگترین نوع فروشگاه های اسپار است که هایپرمارکت هایی با وسعت بالای ۳۰۰۰ متر به حساب می آیند. طیف محصولات در این فروشگاه ها در بالاترین حد قرار دارد و نقش مهمی در جذب و آشنایی مردم با اسپار دارند. این فروشگاه ها در اروپای مرکزی، چین، روسیه و هند بسیار موفق هستند.
۴- اسپار اکسپرس
اسپار اکسپرس به مینی سوپرمارکت معروفند که اندازه آنها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر است. این نوع مغازه ها در جاهای پر رفت و آمد مثل ترمینال ها، فرودگاه ها یا پمپ بنزین ها کاربرد دارند و نیاز لحظه ای مشتریان را برآورده می کنند.